Moet kunst plaatsmaken voor meer uren sport?

Kunst en sport, twee vakken die volgens de Romeinen hand in hand gaan met een goede opleiding. Tegenwoordig besteden ouders er nauwelijks nog aandacht aan, of je er nu honderd of veertig procent op scoort. Volgens onze Grote Enquête, waarin jullie eindelijk een stem krijgen, verdient sport wel wat meer uren, terwijl kunst gerust plaats mag maken voor een ander vak. Wij vinden dit natuurlijk uiterst interessant. We gaan op zoek naar twee enthousiaste leerkrachten die gespecialiseerd zijn in één van deze onderwerpen, zodat ze jullie hun ongezouten mening kunnen geven.

Moet er meer dan twee uur sport op school komen? Onze lezers denken van wel. Leerkracht lichamelijke opvoeding, mijnheer Op De Beeck, deelt deze mening: hij acht het vooral belangrijk dat jongeren bewegen. Je wordt er niet alleen lichamelijk sterker door, maar ook op cognitief vlak is beweging van belang: je kan je er bijvoorbeeld beter door concentreren. Het is daarom zijn prioriteit om leerlingen die minder actief zijn of in hun vrije tijd geen sport beoefenen, wel enthousiast en aan het bewegen te krijgen. Ideaal lijkt hem daarom een systeem zoals in Zweden, waar er maar een halve dag les wordt gegeven en de leerlingen zelf hun namiddag kunnen invullen met sport, kunst, drama, enzovoort. Een extra uurtje LO ziet hij ook wel zitten!

We zien vandaag veel elementen van het schoolsysteem uit de oudheid, maar onze waarden zijn duidelijk toch veranderd doorheen de tijd. Dit zien we ook terug op vlak van vakken. In de oudheid stonden vakken als kunst en sport eerder centraal, terwijl dit nu niet meer zo is. Zo vinden onze lezers het niet erg als er wat uren kunst verdwijnen, maar wat denkt leerkracht Esthetica, mijnheer Van Wynsberghe, hiervan? Hij is overtuigd van het tegendeel. Volgens hem moet er zeker meer aandacht aan creativiteit besteed worden. Veel mensen zien een beroep in de kunstwereld niet als een volwaardige carrière. Meneer Van Wynsberghe spreekt deze stelling ten zeerste tegen.’ Kunstenaars, op alle vlakken, moeten zeer hard werken, minstens even hard als mensen met een ‘normale’ job’, zei hij met volle overtuiging. ‘Opvallend is ook dat velen, vooral ouders, kunst eigenlijk wel belangrijk vinden, maar dan enkel buiten de schoolomgeving.’ Waarom zien velen de lessen PO & esthetica op school dan als ontspanning of zelfs tijdverspilling? Vermoedelijk komt dit door zijn eerder vernoemde stelling dat een job in de kunstwereld volgens velen geen houvast biedt in onze hedendaagse maatschappij.

Moeten we het schoolsysteem terug hervormen naar dat uit de oudheid, waarin vakken zoals kunst en sport centraal staan, of naar dat uit Zweden? Misschien is dit een plan om aan mevrouw Hilde Crevits voor te leggen. Mijnheer Op De Beeck en mijnheer Van Wynsberghe zien dit systeem zo te horen in ieder geval helemaal zitten, jullie ook?


geschreven door

Rosalie Custers

Lotte Weyn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.