Salut c’est SchoolRock!

Op 16 juni speelde Jo Goes Hunting op Best Kept Secret. Op 4 augustus was het de beurt aan Salut C’est Cool op de Lokerse Feesten. Beide artiesten stonden vorig jaar op Schoolrock en speelden daarna op gerenommeerde festivals en podia. Al jaren slaagt Schoolrock erin opkomend talent te boeken op het kantelmoment in hun carrière, waardoor ze, ondanks een beperkt budget, toch een fantastisch festival op poten zetten, met niet de minste artiesten. En dat allemaal op de speelplaatsen van Sint-Rita.

Schoolrock Festival, het grootste schoolfestival van België, vierde vorig jaar zijn dertigste verjaardag met een feesteditie van formaat. Niet alleen de artiesten waren om mee uit te pakken, ook de randanimatie was on point en Wartaal bracht zelfs een intiem backstage concert. Geen moeite werd gespaard om van deze editie een knaller te maken.

Vorig jaar had ik dan ook de eer om de dertigste feesteditie mee te mogen presenteren. Ik zal nooit het moment vergeten waarbij we Jo Goes Hunting aankondigden. Niet omdat Jo nog even in de beek moest gaan plassen voor de set en omdat ze daarna nog heel kalmpjes de volgorde van hun set bespraken, maar omwille van het publiek…. het publiek dat er helaas bijna niet was, afgezien van een twintigtal blauwe t-shirts, de medewerkers van Schoolrock. En ik die door de micro riep: “Schoolrock, are you ready?” En Schoolrock was er helaas (nog) niet klaar voor, want zonder publiek is er geen Schoolrock.

Het was tijdens de voorgaande set van Rewind Productions dat de filmploeg van ATV beelden kwam draaien. Dit was het grote moment voor de unit Pers, die ervoor zou zorgen dat ons Kontichs festivalletje op televisie zou komen. De cameraman van ATV moest echter even geslikt hebben. Hij had vermoedelijk een laaiend enthousiaste uitnodiging gekregen om de feesteditie van Schoolrock Festival mee te maken, maar bij aankomst was het publiek zoek.

Schoolrock is zich al jaren meer dan bewust van dit probleem. Het festival probeert om festivalgangers vroeger op het terrein te lokken met promoacties zoals gratis brillen, petjes, etc. Al is deze aanpak ongelukkig. Het zouden namelijk net de artiesten moeten zijn die publiek lokken, zoals dat op elk festival het geval is. Een tweede manier waarop Schoolrock zijn concept beter probeert te promoten, werd ingevoerd in 2013. Toen stond er achter Schoolrock voor het eerst ‘festival’ te lezen, om toch maar goed duidelijk te maken dat het niet zomaar om een feestje ging. Maar ook op zijn dertigste editie slaagde het er niet in het publiek warm te krijgen voor een volwaardig festival.

Het was inderdaad pas later op de avond dat het grote volk binnenstroomde, wanneer de alternatieve muziekgroepen al voor een haast lege speelplaats hun set gespeeld hadden en er plaats werd gemaakt voor de elektronische muziek. Het publiek van Schoolrock bleek meer trek te hebben in zichzelf ophemelende DJ’s dan in beloftevolle, opkomende muziekgroepen. Een jammere zaak, maar hun volste recht. Al doet dat de vraag rijzen: moet Schoolrock aan een andere formule denken, die meer inspeelt op de wensen van de festivalgangers? Of blijft Schoolrock achter zijn concept staan en moet het zich misschien anders gaan profileren, waardoor het festival wel een passender publiek aantrekt?


Geschreven door

Pieter Decat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.