De ver(f)rijzenis

 W 

aarschijnlijk merk je dat Sint-Rita in mineur verkeert, maar vanwaar deze donkerheid? Vandaag begraaft Reada een stukje van zichzelf. Wij nemen namelijk afscheid van een speciale vriend. De Creativiteit, met grote C graag, is niet langer en dat door een jammerlijk misverstand. Toch huldigen we niet alleen de overledene, maar roepen we jullie ook op tot actie.

Geef toe, als een opdracht niet op punten staat, is de vindingrijkheid ver te zoeken. Je hoort je medestudent al bezig: ‘Meneer, me-neeeer, heeft u een voorbeeld?’

Studenten slagen er vaak niet in vanuit hun eigen inspiratie, eigen motivatie en eigen fantasie een creatie te scheppen. De situatie is te vergelijken met een filmproducent die één kleurling op de scène vraagt zodat hij het multiculturele vakje kan aanvinken. Die multiculturaliteit valt toch te betwijfelen. Er zijn genoeg originele meesterwerken die voortgevloeid zijn uit zo’n voorgekauwd concept. Kijk naar de schilderijen in de refters en de gekleurde tegels op de speelplaats. Dat toont aan dat we het wel degelijk in ons hebben.

De eindtermen van de leerplannen zullen in de toekomst veel vrijer en ruimer worden. De focus zal verlegd worden waardoor creativiteit een steeds lager aanzien krijgt. Scholen kunnen hierbij wel zelf die ruimte invullen en kiezen voor MO, PO en andere varianten. Met andere woorden: de verplichting verdwijnt (deels). Het zal nog steeds een plek krijgen tijdens de lessen, maar die specifieke vakken zullen eerder een optie worden in plaats van een obligatie. Het zal dus vanuit onze school, inclusief leerlingen, moeten komen. Nu lijkt dat net het probleem. De creativiteit wordt ons aangeboden op een zilveren plateautje, wat maakt dat we te weinig zelf streven naar kunstzinnige expressie. We vinden het allemaal maar vanzelfsprekend.

Een aantal weken geleden lanceerde Reada een mega coole wedstrijd. Door een driestappig plan te volgen, maakten de deelnemers kans op een cartoon van KIM, huiscartoonist van VRT.

Stap één: lees het artikel.

Stap twee: like onze social media.

Stap drie: laat je fantasie de vrije loop en maak een cartoon over het gelezen artikel.

Met de winnende cartoon zou KIM dan aan de slag gaan en enkele weken later kreeg de winnaar zijn versie opnieuw in zijn brievenbus. Een dag ging voorbij, een week ging voorbij, zelfs een màànd ging voorbij … Na anderhalve maand hoopvol gewacht te hebben lieten wij KIM beschaamd weten dat de zin in tekenen op onze school ver te zoeken is; verder nog dan de afstand van de sporthal tot de A-blok. Dat was de druppel die ons emmertje vol verf deed overlopen. Zelfs wanneer wij de leerlingen een concept aanreiken, slagen zij er niet in hun originaliteit te ontplooien.

De Creativiteit is dus dood, of op zijn minst stervende. Bijgevolg heeft de geest van de Heilige Rita drie opties. Ofwel schenkt ze de overledene het hiernamaals, een verheven wereld ver boven de onze. Hoewel de H-blok drie verdiepen telt, is de hemel net een trapje hoger. De volgende optie is dan ook om de dode gewoon dood te laten, al is dat misschien te gemakkelijk. Sint-Rita blijft uiteraard “uitdagend en leerlinggericht”, hè. De laatste mogelijkheid is minder morbide. De Heilige Rita lacht eens lief, laat onze goede vriend de gele trap afdalen, de H-blok doorlopen en over de tafels op de speelplaats springen. Ze laat de derde dag aanbreken.

Je ziet het al, meneer Vercammen neemt zijn vademecum erbij, kijkt met opgetrokken wenkbrauwen je richting uit en zegt dan dat er echt geen gaatje meer is voor een derde dag, want “De proefwerken komen er wel aan.” Geen nood, beste directie, vandaag is al de derde dag. Want de dag der opstaan is reeds aangebroken. Wij staan op. Niet om zeven uur door ons wekkertje, maar uit verontwaardiging. Dit. Is. Een. Opstand.

Zoals God Adam en Eva (Begine) de heilige geest inblies, blazen wij analoog onze grijs geblokte leeromgeving de creatieve geest in.  Het leven is een feest en wij moeten de slingers ophangen, niet de directie.


geschreven door

[tooltip tip=”Reada™. Est. 2016.”]Uw readactie[/tooltip]

2 gedachten over “De ver(f)rijzenis

Laat een antwoord achter aan Veerle Van Ginneken Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.