Sexten met de vakgroep Nederlands

Een gedocumenteerd opstel, vier A4’tjes vol afwisseling van parafrases, citaten en cijfermateriaal. Het lijkt zo mogelijk het minst erotische gegeven op aarde, maar niets is minder waar. Toen de leerkrachten Nederlands nietsvermoedend hun lessen over het GO aan het uittypen waren, hebben zij ons een veel aantrekkelijkere levenswijsheid bijgebracht: how to sext.

De leerkrachten hebben stapels verbeterwerk…

Les één: onderwerp afbakenen

“Zoek een onderwerp dat niet te ruim is. Probeer goed te omlijnen!” (ELO)

Je foto mag niet te veel, noch te weinig laten zien. Kies het niet te ruim. Jouw hoofd, kamer en andere herkenbare zaken zijn irrelevant. Focus liever op de zaken (of zaakjes ;)) die er echt toe doen.

Les één (bis): motivatietekst schrijven

“Schrijf een motivatietekst waarin je uitlegt waarom je dit onderwerp gekozen hebt. Zoek meerdere argumenten.” (ELO)

Deze stap is cruciaal in het proces. Het is belangrijk dat jij vanuit de juiste motivatie handelt. Je moet er goed over nagedacht hebben waarom je dit doet. Graag benadrukken wij daarbij nog even dat je steeds vanuit jezelf moet motiveren. Argumenten als “Iedereen doet dat.” of “Ja maar die had dat gevraagd” houden dus geen steek. Groepsdruk – druk in het algemeen – wordt consequent gecatalogiseerd als drogreden.

Toch moet je niet alleen vanuit jezelf motiveren. Denk eraan ook even stil te staan bij het belang van je foto. Is de relevantie al lang vervlogen of is die nooit relevant geweest? Met andere woorden: heeft niemand boodschap aan je beeld? Dan heeft het geen zin het toch op te dringen, laat het onderwerp even rusten en haal het eventueel later terug boven.

Les twee: brainstormen

“Bedoeling is dat je eerst uitgebreid brainstormt over je onderwerp. Alle lopervragen (wie, wat, waar, hoe, wanneer, waarom) moeten in die brainstorm opgenomen worden.” (ELO)

Deze stap omvat het denkwerk in aanloop naar de volgende fases. Je hebt nog geen tastbaar eindproduct, maar de antwoorden op deze vragen kunnen wel van nut zijn in les drie. Je mag gerust je tijd nemen alles eens goed te overdenken. “Haast en spoed is zelden goed.”

Les twee (bis): bronnen verzamelen

“Jullie zoeken naar kwalitatieve / betrouwbare bronnen.” (ELO)

Er zijn genoeg mensen ervaren in het maken van nudes. De lessen die zij uit hun voorgaand werk getrokken hebben, hoeven geen staatsgeheim te blijven. Doorbreek het taboe en spreek gerust eens iemand aan die al wat langer bezig is met dergelijke onderwerpen. Ook het internet weet misschien wel raad, maar wees waakzaam voor betwijfelbare bronnen. Ga dus gerust op zoektocht naar allerhande tips en tricks. Pas echter wel goed op vooraleer je een open oproep lanceert. Wie weet willen te veel mensen jouw foto wel eens evalueren en belandt die zo in verkeerde handen.

Les drie: informatie selecteren

“Ofwel ben je goed bezig en kan je rechtstreeks overstappen naar de volgende stap ofwel moet je nog verder zoeken naar meer relevante, diepgaande, kwalitatieve bronnen. Onthoud: variatie in soorten bronnen is van groot belang.” (ELO)

Een unicum: duidelijke instructies van leerkrachten Nederlands.

Les drie (bis): het bouwplan

“Dit is een schematische weergave van je GO.” (ELO)

Hier komen de vorige drie stappen samen. Nu is het aan jou om alles even op een rijtje, in een schemaatje, in ieder geval op orde te zetten. Welke structuur zal je gebruiken? De klassieke leerkracht Nederlands is fan van een leuke teaser als voorafje, gevolgd door het pronkstuk: het midden en nadien nog een kleine samenvatting, liefst van al met een fijne knipoog. Wij zouden graag nog wel even verduidelijken dat het niet de bedoeling is dat je jouw werk effectief naar een leerkracht Nederlands stuurt. Dat wilt wel zeggen dat je eens iets zots kan doen en het bij een voorproefje of het pièce de résistance kan laten.

Les vier

“Pennen maar!” (ELO)

Proficiat, je hebt officiëel alles in huis voor het perfecte resultaat. Nu is het enkel nog een kwestie van een goede uitwerking, inkleding (of een contaminatie …).

Wees dus niet angstig voor de grote, boze digitale wereld, maar met de mogelijke consequenties in het achterhoofd is het aan te raden je actie te overdenken. “Met al de te doorlopen stappen, begin je er best niet de dag op voorhand pas aan.” Zo verkondigen de leerkrachten wederom de niet te vermijden waarheid, alleen spreken we hier zoals eerder gezegd níet over een verplichte opgave en heb je bijgevolg géén deadline. Uitstelgedrag is voor een keer geen enkel probleem. En of je er nu op tijd aan begint of niet, je werk staat sowieso vol gelul ;).

Verklarende woordenlijst = lijst van verklarende woorden

Contaminatie = het foutief verweven van twee woorden tot één

Drogreden = een reden die niet correct is, hoewel zij waarschijnlijk lijkt

Gedocumenteerd opstel = paper = een opstel, waarin geprobeerd wordt aan de hand van bronnen een genuanceerd antwoord te formuleren op een onderzoeksvraag

Parafrase = woorden van anderen in je eigen woorden weergeven

Pièce de résistance = de hoofdschotel, het pronkstuk, het belangrijkste onderdeel

Sexten = het digitaal delen van seksueel getinte boodschappen of beelden

 


geschreven door

[tooltip tip=”Marie zorgt altijd voor een perfecte outfit, met bijpassende sokken.”]Marie Verhoeven[/tooltip]

[tooltip tip=”Lola heeft iets met stoelen.”]Lola Ruyters[/tooltip]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.