Ubuntu heeft z’n naam wél gestolen

Volgens het uiterst betrouwbare vertaalprogramma Google Translate is de betekenis van Ubuntu, Reada’s beste vriend, empathie en menselijkheid. Wij volgen deze optimistische typering niet en kunnen deze twee eigenschappen in de verste verte niet in verband brengen met onze kameraad. Daarom zetten wij voor jullie de horror van deze software op een rijtje. Heilige Rita, help ons: we zitten met een hopeloos geval!  

Weet je wat Ubuntu vraagt als je oortjes in je computer plugt?  Hij vraagt naar wat voor onzin je nu weer in zijn audiopoort hebt geramd: een hoofdtelefoon of een koptelefoon? Kan iemand ons verlossen uit ons lijden en vertellen wat het verschil is tussen beide, alsje-pleas? Klinkt het geluid anders of zet je het ene op een dier en het andere op je eigen hoofd? Kan dat zelfs? Bovendien maken de ezelsoren  van de icoontjes van de tekstverwerker, het calc-  en het powerpointprogramma iedereen, readactie inclusief, slechtgezind. Voor aangrijpende getuigenissen spreekt u best de hoofdredactie eens aan!

Wanneer je je op een optimistische dag toch eens wil wagen aan een LibreOfficeke en onze goede vriend Drive even aan de kant zet, is het uiterst moeilijk om the book niet te judgen by it’s cover. Indien we Ubuntu toch iets diepgaander benaderen, komen we tot de trieste conclusie dat haar afzichtelijke lay-out nog maar het begin is.

Maar nu genoeg gelachen, het is immers uiterst belangrijk bepaalde problematieken die bij Ubuntu aanwezig zijn, serieus te nemen. Het algemeen secundair onderwijs waarin wij ons bevinden is verondersteld ons voor te bereiden op het hoger onderwijs. Ons computerbesturingssysteem sluit echter niet bij dit doel aan. Verplicht te downloaden programma’s voor later, functioneren met Ubuntu niet naar behoren. Afgestudeerde leerlingen, voorbeeldige illustraties van onze consumptiemaatschappij weliswaar, schaffen dan ook een nieuw toestel aan om hiermee hogere studies aan te vatten. Wij als school zouden niet alleen in onze eigen belangen mogen handelen, maar de toekomst een stapje voor moeten zijn. Het argument dat dit besturingssysteem gratis is, vegen we zo direct van tafel, want achteraf moet de som toch betaald worden.

Onze computers mogen niet opgeladen worden tijdens de lesuren en dat brengt de nodige stress met zich mee. De verstandige leerling stelt daarom in dat hij naast het batterij-icoontje kan zien hoe lang zijn toestel het nog redt. Hij is hier echter helemaal niets mee, want die informatie is nagenoeg nooit correct. Ook worden er al te vaak tijdsprongen in de aftelklok gemaakt, die onmogelijk stroken met de wetten van de fysica. Als je er niet genoeg over weet, zwijg dan liever.

Al deze ellende. Waarvoor? Voor wie? Is het omdat we de Ritaanse leuze moeten waarmaken? Uitdagend en leerlinggericht. Uitdagend is het zeker. We leren het met moeilijker doen terwijl het ook makkelijker kan. Geen acute woedeaanval krijgen wanneer LibreOffice besluit niet meer te werken terwijl jij vol goede moed een taak aan het maken bent. Achteraf vertelt het je vrolijk dat herstel niet mogelijk is. Ja, het is een sport gelijk een ander. Of is het een groot complot van de horrorsroom? Is de benaming horrorsroom een subtiele verwijzing naar deze duivelse actie? Zou het met Windows misschien allemaal té gemakkelijk gaan?

Met deze rake opmerkingen en sterke argumenten hebben we hopelijk kunnen aantonen dat (de meeste) van deze universele frustraties volledig terecht zijn. Daarom stellen wij Ubuntu producenten dit ultimatum: verbeter uw programma’s en bevrijd ons van deze dagelijkse kwelling of geef uw software een gepaste naam!


geschreven door

Jade Willaert

Lola Ruyters

Marie Verhoeven


5 gedachtes over “Ubuntu heeft z’n naam wél gestolen

  1. Beste Jade en Marie,
    Voor alle duidelijkheid: ik ben geen ict of computer-nerd. Maar ik meen te weten dat u gerust uw eigenste Windows besturingssysteem kan kopen en installeren op uw schoollaptop. Benieuwd of u dan dezelfde ervaringen opdoet dan ik met Windows: zeer gevoelig voor allerlei virus-ellende, een computer die na drie jaar gebruik verschrikkelijk traag werkt, een opstarttijd die steeds langer duurt, verplichte downloads die ik niet wil, geen vrijheid in het kiezen van een werkomgeving…. Misschien weet u niet dat het Linux besturingssysteem de mogelijkheid aanbiedt een een werkomgeving op maat in te richten, het hoeft niet Ubuntu te zijn! Vrijheid dus, net met dat heeft Microsoft het moeilijk. Het basis DNA van Linux is samenwerking en geen winstbejag. Het DNA van Microsoft is het tegenovergestelde. Ik weet wat ik kies. Blijft een probleem dat men u blijkbaar te weinig heeft verteld waarom onze school pedagogisch en ethisch heeft gekozen voor het Linux besturingssysteem. Ik neem mij voor om hiervoor opnieuw plaats te maken in de lessen godsdienst. En heu, veel geduld toegewenst met uw Windows-computeravonturen…..

    1. Beste meneer Heulens,

      Wij appreciëren uw mening ten zeerste, en bewonderen uw verheven ethiek ( = de studie van goed en kwaad) nog meer. We zouden u echter wel als idealist durven weg zetten. Het klopt dat Linux volledig op zijn gebruikers af te stellen is, maar dan moeten die gebruikers dat wel zelf doen. Naar onze mening ontbreekt de gemiddelde Ritaan de nodige computerskills. Bovendien schrijven we uit ettelijke uren aan ervaring (om niet te zeggen: ettelijke uren aan frustratie) met “allerlei virus-ellende, een computer die na twee jaar gebruik verschrikkelijk traag werkt en een opstarttijd die steeds langer duurt.” En dat op een Ubuntucomputer!

      Tot slot nog even dit: Reada is een neutrale doch kritische krant. Wij willen dan ook geen besturingssyteem propaganderen (*kuch* Windows 10 *kuch*), of de voordelen van Linux negeren, wel de pijnpunten van Ubuntu blootleggen en een broodnodige discussie accelereren. Missie geslaagd dus!

      Met de allervriendelijkste groeten,
      Reada

  2. Ik dacht eigenlijk dat dit artikel komisch bedoeld was – blijkt het toch serieus te zijn …
    Kom eens op de koffie en breng ineens de met virus besmette Ubuntu-computer, de traag opstartende computer en de die rake opmerkingen en sterke argumenten mee.

  3. Na meer dan 35 jaar gebruik van Microsoft software (gestart begin jaren ’80 met DOS …) zijn Linux en Ubuntu voor mij een verademing. Geen problemen met virussen, geen problemen met programma’s die mij van alles opdringen of juist verbieden, open en transparant, geen onnodig geheugen dat wordt ingenomen, gebouwd door en voor de gebruikers, mogelijkheden tot aanpassingen, gratis (nu en ook later), ….. Vooral ook tevreden dat er een degelijk alternatief is en ik niet meer moet meelopen met de doorgedreven Microsoft marketing. (Een aantal leerlingen zijn blijkbaar in de marketing trucs getrapt. Voor leerlingen en studenten wordt Microsoft software gratis aangeboden. Doel; afhankelijkheid creëren tijdens volledige volwassen leven …). Monopolies zonder maatschappelijke meerwaarde dienen niet gesteund te worden, zeker niet door een school lijkt mij. Naast andere kwalijke gevolgen remmen/ontmoedigen zij innovatie. Moedig en verstandig dat Sint-Rita haar leerlingen deze toekomstgerichte software aanbiedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *