Een ander schoolsysteem voor een half jaar: het grote waarom

Vaak zien we het volgen van een ASO-richting als de enige mogelijkheid. Dit heeft meerdere redenen. Eerst en vooral ligt deze mentaliteit bij onszelf, want hoe staan wij tegenover andere schoolsystemen? Afgezien van dit niet te ontkennen feit ligt er nog een andere oorzaak aan de basis van dergelijke gedachtegang. We hebben vaak geen enkel idee van de vele mogelijkheden binnen het onderwijs. In deze nieuwe reeks, ‘Anderwijs’ genaamd, onderzoeken en verwonderen we ons over de waaier aan alternatieve systemen en visies. Spring maar alvast aan boord van het wel heel speciale avontuur van onze readactrice Noor.

Ontsnappen uit het schoolsysteem: een mythe of een levensechte werkelijkheid? Hoe vaak heb ik mezelf al niet horen zeggen dat ik school nu echt wel beu ben, dat ik op vakantie wil, of dat ik nog geen uur langer achter de schoolbanken kan verdragen? Het is een herkenbaar probleem, aanwezig bij veel schoolgaande jongeren. 

Het grappige is dat ik eigenlijk heel graag naar school ga. Ik breng tijd door met mijn beste vrienden, ik leer nieuwe, interessante dingen en in de vakantie doe ik eigenlijk zelden iets productiefs. Alleen had ik al een tijdje last van een vervelend gevoel. Mijn rusteloze ziel voelde zich niet thuis. De schooldagen gaven me geen voldaan gevoel en ik kampte met een serieuze levensvraag. Verdoe ik hier niet gewoon mijn tijd?

Beste mensen, niets is minder waar. School is onvoorstelbaar belangrijk. Alleen is de aanpak en de manier waarop niet voor mij weggelegd. Dit ligt niet per se aan het Sint-Ritacollege. Het is eerder een algemeen probleem van het Belgische schoolsysteem. Ik voelde me doelloos en daar stoorde ik me aan. Lang heb ik niet geweten waarom precies, maar nu ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn geest niet tegen een monotoon ritme kan. Opstaan, naar school gaan, thuiskomen, huiswerk maken en gaan slapen. Ik wil iets anders dan een vicieuze cirkel. 

Ik heb een uitdaging nodig. Iets nieuws, iets leerrijk. Ik wil mijn grenzen verleggen en dingen leren die ik niet op school uitgelegd krijg. Ik wil actief werken aan het verbeteren van mezelf als persoon. Er is nog zoveel dat ik nog niet weet, zoveel dat ik nog niet kan. Ik ben een regelrechte ramp als het op plannen aankomt. Op school leer ik het blijkbaar niet. Waarom zoek ik dan geen uitdaging die me daar wel mee helpt? Teamwork, één van de belangrijkste skills die je later zal nodig hebben. Wanneer leren we dat? Ik wil levenservaring opdoen, inzicht krijgen in onze maatschappij en mijn interesses en passies achterna gaan.

Ik wil actief werken aan het verbeteren van mezelf als persoon.

Het fantastische aan mijn verhaal, is dat ik het perfecte alternatief heb gevonden. Dit schooljaar ga ik me helemaal toewijden aan een project dat al mijn wensen combineert. Voor een half jaar ga ik op reis met de Nederlandse organisatie School at Sea. Samen met 36 andere jongeren ga ik mezelf en de wereld ontdekken, terwijl we vanop een zeilboot onze studies bijhouden. Ik ga langs de meest fantastische plekken varen, zoals Panama en Curaçao. Ik krijg de kans mezelf uit te dagen met zelfstandige studie, terwijl we met z’n allen onze verantwoordelijkheid uitbreiden. Koken, wassen, poetsen en zeilen, het gaat er allemaal bijhoren!  

Wat houdt ons tegen? Heel de wereld ligt voor ons open! De enige die de uitdaging kan aangaan, ben jij. It just takes one step. En wat ik ga doen is maar één van de vele manieren waarop je je droom om te ontdekken achterna kan gaan. Want wat hebben dromen nu voor zin, als je ze niet probeert waar te maken?


Geschreven door

Noor Van den Neucker

Een gedachte over “Een ander schoolsysteem voor een half jaar: het grote waarom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.