Omdat er nieuwe regels komen over het gsm-gebruik op school werd op donderdag 17 januari een debat gehouden voor de eerste graad. Op voorhand vulden alle leerlingen een enquête in en maakten ze een voorbereiding die op punten stond. Op zich was het idee van de enquête wel goed, maar de uitvoering was minder geslaagd. Zo waren er geen aparte vragen voor leerlingen zonder gsm. Die moesten ook antwoorden op vragen zoals: hoeveel tijd spendeer je aan je gsm per dag? Men had hier beter bij kunnen stilstaan. De voorbereiding hield in dat we argumenten moesten verzinnen. Dat was niet zozeer een probleem, wel dat we die argumenten moesten vormen zonder enige stelling. Het had misschien duidelijker/beter geweest indien ze ons enkele vragen stelden om op die manier tot argumenten te komen. Wat we hiermee uiteindelijke moesten doen, bleef een raadsel.
Het debat werd geleid door leerkrachten en een paar gemotiveerde leerlingen van de derde graad. We werden opgedeeld in groepen van ongeveer acht leerlingen. Tijdens het debat stelde men veel vragen over het gsm-gebruik op school, zoals de vraag of we ons al eens hadden geërgerd aan het gsm-gebruik van medeleerlingen. Daarop antwoordde vreemd genoeg bijna iedereen ja. Maar als iedereen zich daaraan ergert, waarom veranderen we er dan niets aan?
Daarbij was het ook jammer dat veel leerlingen bijna niets durfden te zeggen. Misschien omdat ze zich wat onzeker voelden. Daarna moesten we zelf ideeën geven voor mogelijke aanpassingen in het reglement. Zo was er veel vraag naar oortjes in de studie voor de eerste graad en een gsm-vrije zone.
Sommige leerlingen vragen zich nu af wat er al gebeurd is en wat er nog gaat gebeuren met alle naar voor gebrachte ideeën. De leerlingenraad vergaderde hier al enkele malen over en plant enkele ideeën uit te voeren. Nu moeten die voorstellen nog goedgekeurd worden door de directie. Dan zullen de oortjes in de studie voor de eerste graad er misschien toch komen.
Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen een stem krijgen in de regelgeving van onze school. Wanneer er eerst over gediscussieerd is, kan iedereen zich makkelijker vinden in de regels. En door eigen ideeën te kunnen geven, ga je van zelf eens nadenken over wat er beter kan op school. Daarom vonden we het heel belangrijk dat het debat er geweest is en hopen we op meer discussies!
Geschreven door
Ymke Cox
Arina Dobrovolskaya
Emma Robmouts
Clara Goornaert
Goed geschreven Ymke, Arina en Emma!
Maar waar is Clara gebleven? Zij heeft toch ook meegeschreven?
Klein zusje Sarah