Vroeg jij je afgelopen vrijdag ook af waar al die onbekende mensen op school vandaan kwamen? Onze gastreporter zocht het voor je uit!
OKAN staat voor “onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers”. Leerlingen in OKAN-klassen zijn vaak slechts enkele maanden in België en stappen in een intensieve schoolopleiding om zo snel mogelijk de basis van de Nederlandse taal te verwerven. Het IMS in Borgerhout is een voorbeeld van zo’n OKAN-school.
Migratie is iets van alle tijden. Mensen verhuizen naar andere landen om verschillende redenen. Deze kunnen positief zijn (bijvoorbeeld verhuizen naar het land waar u het liefst bent), maar ook negatief (denk hierbij aan oorlogsvluchtelingen). De integratie in de nieuwe samenleving gebeurt niet altijd even vlot en taal speelt hierin een grote rol. Wanneer iemand de landstaal spreekt en dus begrepen kan worden door zijn omgeving, zal de integratie een stuk eenvoudiger verlopen.
Enkele IMS-leerlingen kwamen op vrijdagvoormiddag, 17 februari, onze school ontdekken. Deze voormiddag werd door ons, leerlingen uit 6 humane, georganiseerd. In kleine groepjes gaven we hen een rondleiding door onze school. De verbazing was van hun gezichten te lezen toen we hen de fietsenstallingen lieten zien. Jullie vele fietsen bij elkaar lieten een grote indruk op hen na. Zulke grote school met zo veel leerlingen hadden ze nog niet eerder gezien. ‘s Middags schoven we samen aan tafel en aten we soep waaraan iedereen had meegekookt. Ook hier merkten we dat we verschillende gewoonten hadden, want velen vonden onze soep niet zout genoeg. De zelfgemaakte cake viel wel bij iedereen in de smaak. (Cake is altijd goed, dat was wel duidelijk.)
Na deze gezellige voormiddag werden wij uitgenodigd op hun school, het IMS in Borgerhout. Een groter verschil met Sint-Rita kun je je niet voorstellen. Het beeld van de “typische Sint-Rita-leerling” is eenvoudig op te maken, maar het beeld van de “typische IMS-leerling” valt bijna onmogelijk te schetsen. De leerlingen komen uit verschillende hoeken van de wereld en hebben elk hun unieke verhalen en thuissituaties. Tijdens een speeddate leerden we de leerlingen, maar ook hun thuisland, beter kennen. In die gesprekken kwamen zowel positieve als negatieve verhalen naar boven. Het was vreselijk om te horen dat in sommige landen leerkrachten hun leerlingen slagen als deze niet doen wat van hen verwacht wordt. Bij zulke dingen staan wij niet genoeg stil. Tijdens dit gesprek besefte ik nog maar eens hoe goed wij het hier hebben, in ons veilige België.
Na de speeddate kregen we grote papieren waarop we moesten schrijven wat ons vandaag was opgevallen, wat we het leukst vonden en wat we hadden bijgeleerd. Er kwamen verschillende reacties, de ene al wat serieuzer dan de andere. Zo vertelde een van de leerlingen van het IMS dat hij geleerd had dat wij onze soep niet genoeg kruiden, een andere vond het opvallend dat er veel mooie blanke meisjes waren op Sint-Rita.
De stress die sommigen ervaren hadden in de ochtend, was op het einde van de dag verdwenen. De IMS-studenten waren zeer sociaal en op korte tijd ontstond er een fijne sfeer. Iedereen was nieuwsgierig naar de (toen nog) onbekende school van de ander. We hebben allemaal veel geleerd van deze dag. Na de groepsfoto trokken we met een voldaan gevoel terug naar Sint-Rita.
Hieronder vind je nog wat sfeerbeelden van de dag:
geschreven door
Emilie Van Osselaer