Hoe word je een influencer à la ‘Sint-Rita blijft gaan’?

Na enkele weken in lockdown te verkeren, slaat de verveling bij velen hoogstwaarschijnlijk toe. Hoewel sommigen er nog in slagen hun tijd nuttig te besteden, kwijnen anderen misschien weg achter hun smartphone. Mama’s zeggen tot vervelens toe dat je beter eens je loopschoenen aantrekt en naar buiten gaat. Blijven bewegen is immers nog nooit zo belangrijk als nu. Vanuit diezelfde filosofie komen 16 geëngageerde leerkrachten van het Sint-Ritacollege met een sportieve challenge op de proppen. ‘Sint-Rita blijft gaan’ wordt al snel een ongezien succesverhaal, want ook op sociale media breken ze alle records. Wie al dagen lang met de handen in het haar naar een nieuwe bezigheid zoekt, wordt mogelijks zo dadelijk geïnspireerd. Naast het uitbouwen van een sportcarrière, valt er ook enige roem te rapen op internet. Een formule die ‘Sint-Rita blijft gaan’ zeer verfijnd weet toe te passen.

In een artikel van Newsmonkey van Sten Maelfeyt lezen we bijvoorbeeld dat het mogelijk is tot een miljoen euro te verdienen als je weet hoe een online carrière uit te bouwen. Wanneer ouders een volgende keer verkondigen dat je met een smartphone niets bereikt, denken ze beter een tweede keer na. Er bestaan steeds meer platformen, zoals de razend populaire video app TikTok, waar het potentieel aan een centje bijverdienen eindeloos lijkt te zijn. Denk maar aan TikTok’s grote broertje YouTube of zusje Instagram.

Nu blijft onder jongeren die laatste kanjer veel gebruikt en dat is ook onze krant niet ontgaan. Op de vraag hoeveel volgers onze eigenste READA telt, mompelen we enigszins binnensmonds: 166. Dat is het aantal mensen dat onze Instagrampagina volgt, maar laat ons eerlijk zijn: echt beroemd zullen we er niet mee worden. Nu kunnen we wel met enige trots melden dat we het op Facebook een stuk beter doen. Daar zijn we met 1083 sympathisanten geconnecteerd. Maar toch, Facebook biedt ons niet de kansen die wij als ambitieuze redactie voor ogen hadden. Kijk maar naar ons artikel over de naderende dood van de sociale media-site. Lang gaat het sprookje jammer genoeg niet meer duren, want Instagram regeert momenteel over de online wereld.

Hoe kunnen we onze populariteit nu een boost geven? Men zegt vaak dat je je geluk uit sociaal netwerken moet halen. Zorg dat je bevriend geraakt met een grote bekendheid, pas de nodige vriendjespolitiek toe en in no time sta je aan de top. Nu zijn we op Instagram toch wel niet met de roemvolle ster van Kontich en omstreken bevriend: het Sint-Ritacollege. Het account telt de helft meer volgers dan wij en aan creatieve content geen gebrek. Bovendien is het zo dat onze school een dikke maand geleden zijn glorieuze creatie ‘Sint-Rita blijft gaan’ op de wereld bracht. Zoals eerder vermeld, zien de leerkrachten beweging terecht als noodzakelijke bezigheid. Aan de hand van uitdagingen proberen ze zoveel mogelijk Ritanen te verenigen in een virtuele sportclub. Wie zijn loopsessie of fietsronde deelt op de app Strava ziet binnenkort mogelijks een extra punt in zijn toetsenregister verschijnen. Ook maken de leerlingen kans op een groot dansfeest of gratis ijsjes wanneer de scholen weer opengaan. Tijdens onze zoektocht naar hun welberuchte faam stootten we op het volgersaantal van dit initiatief. We kunnen u vertellen dat we vanachter onze laptop vandaan vielen en even moesten bekomen. Welgeteld 1324 mensen volgen het account wanneer we een laatste keer kijken. Dat alles op een maand tijd. Als Instagram regeert over de online wereld, dan zit Sint-Rita alvast op de hoogste troon.

Daarom gingen we met een klein hartje aankloppen bij de Kim Kardashian van Kontich. Kim Kardashian is vooral bekend om haar realityshow en populariteit op sociale media, maar bij het succes van ‘Sint-Rita blijft gaan’ verbleekt ze uiteraard. Wij vroegen enkele meesterbreinen achter het initiatief hun geheimen te onthullen.

1. Schakel bekende mensen in: Opvallend zijn de talrijke BV’s die hun account opfleuren. ‘Sint-Rita blijft gaan’ begrijpt duidelijk als geen ander het belang van een goed netwerk. Wie voelt zich nu niet gemotiveerd om te sporten als Marc Van Ranst het zo broodnodig acht?

 

2. Gebruik de nodige humor: Ludieke filmpjes en foto’s doen het altijd goed. Als je mensen laat lachen, linken ze een positieve ervaring aan je account. Geen betere manier om nieuwe volgers in de wacht te slepen dan met een spontane glimlach.

3. Geef het goede voorbeeld: De reden waarom veel internetsterren zich tot ware rolmodellen ontpoppen, zit in hun geloofwaardigheid en toewijding. Laat hen zien hoe het moet en geef jezelf volledig. Een dergelijk initiatief als ‘Sint-Rita blijft gaan’ zou nooit zo goed werken als de leerkrachten lekker in hun luie zetel blijven zitten.

 

4. Vertel je volgers een verhaal: In één van de laatste filmpjes zet onze eigenste Luc Vercammen een pakkende acteerprestatie neer. We zien hoe de directeur doelloos door een lege school dwaalt. Hij weet geen blijf meer met zichzelf, een situatie die velen onmiddellijk herkennen. Het opwekken van emoties zorgt voor een blijvende indruk en oefent veel meer kracht uit dan de doorsnee mededeling.

 

Bij het zien van het ongekende succes van een toch wel heel geduchte concurrent steekt jaloezie verleidelijk de kop op. READA weet echter beter dan dat en schakelt de nodige collegialiteit in. Hun account vind je hier en een volgverzoek is absoluut op zijn plek. Door te bewegen voelen we ons instant gelukkiger en gezonder. Wij kunnen dan ook niet anders dan dit pasgeboren internetfenomeen toe te juichen, zowel om hun sportief engagement als hun online triomf.


Clemence Van Ginneken

3 gedachtes over “Hoe word je een influencer à la ‘Sint-Rita blijft gaan’?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.