Alles wat je moet weten over laptops op school

Mogelijk heb je het al gemerkt: ook in het vierde schooljaar zijn laptops in de lessen opgedoken. De directie heeft beslist om vanaf deze jaargang het laptopgebruik tijdens lessen te vervroegen naar het vierde jaar. Bovendien is ze vanaf volgend jaar van plan hetzelfde te doen in het derde jaar. De trotse auteurs van dit artikel uit het vierde jaar willen graag hun mening delen over deze kersverse wending op onze school en de verscheidene aspecten hiervan. Zo merken wij dat boekentassen over het algemeen niet lichter zijn en stellen we ons vragen bij de veiligheid, maar we treffen wel voordelen aan bij het OLC-gebruik.

De brief op de ELO informeerde ons en onze ouders over vier doelen die het Sint-Ritacollege wilde nastreven. De digitale geletterdheid, die op onze school ver te zoeken is, leerplandoelen van wiskunde en talen bereiken, de schat aan informatie op het internet kunnen raadplegen en vermogen om te differentiëren. Zijn deze doelen in onze ogen bereikt? Digitale geletterdheid houdt in dat we een tekst kunnen schrijven met verwijzingen, tabellen en foto’s en dat we zo efficiënt mogelijk een rekenblad kunnen gebruiken. Op school hebben we enkel geleerd om een hoofding te maken en als dat het enige is, zijn we teleurgesteld. Differentiëren betekent aangepaste opdrachten geven aan leerlingen met een verschillend niveau. Zo worden sterkere leerlingen uitgedaagd en krijgen zwakkere leerlingen oefeningen om de basis te oefenen. Helaas valt ons hier weinig verandering op. Dat we Geogebra voor wiskunde gebruiken of een digitaal woordenboek voor bijvoorbeeld Frans raadplegen, is zeker een voordeel, net als het hele internet ter beschikking hebben.

Bij de aankondiging van het laptopproject hoopten wij, en velen met ons, dat dit een verbetering zou opleveren wat betreft zware boekentassen. Meer digitaal betekent minder papier, toch? Jammer genoeg merken wij daarin geen verschil. Sterker nog, door de bijkomende last van het digitaal werkinstrument vallen de boekentassen vaak nog zwaarder uit. De hoop dat het totaalgewicht gereduceerd zou worden, blijkt een fabel. Slechts enkele vakken benutten het toestel volledig, maar de overgrote meerderheid stapt niet af van het vorige systeem met pen en papier. Mogelijk staat het project nog in de kinderschoenen en zullen leerkrachten meer wennen aan de digitale mogelijkheden van het toestel.

Wanneer iedereen een laptop ter beschikking heeft, kunnen leerkrachten veel vrijer met de ICT-lessen omgaan. Waar hiervoor vroeger een vaste dag gepland werd, hebben ze nu de mogelijkheid de computers naar believen te gebruiken. Niet elke leerkracht gebruikte steeds de voorziene pc’s, maar ze benutten de smartphones regelmatig. In dat opzicht vormt een netbook een vervanging voor de gsm. Zaken opzoeken of zelfs teksten schrijven op een gsm blijven ergonomische minpunten, zodoende is een laptop een vooruitgang. Het grotere scherm en vooral het toetsenbord, dat bij mobiele telefoons virtueel is, zijn een opluchting tijdens het werken. Bovendien kan de eerste graad mogelijk vroeger gebruikmaken van het OLC-lokaal omdat de derdejaars zelf ook al een pc hebben.

Veiligheid speelt ook geen onbelangrijke rol in het nut van notebooks. Erg stevig zijn deze draagbare computers niet. Een balpen die tussen het scherm ligt tijdens het toeklappen, een boekentas die je te hevig op de grond zet of te veel boeken die op je computer liggen kunnen allemaal bijdragen tot de ondergang van je teergeliefde laptop. Zeker het scherm is een fragiele aangelegenheid en dient met zorg te worden behandeld. Verder biedt Sint-Rita een open wifi-netwerk aan. Voordelen biedt zo’n systeem zeker, maar het werpt ook vragen op over de online beveiliging. In een wereld waar iedereen op je gegevens aast, is een open netwerk voor hackers een makkelijke prooi. Een grote verscheidenheid aan hacking tools profiteert van het gemis aan beveiliging. Zo kan de Wifi Pineapple een onveilig draadloos toegangspunt opzetten en alle doorgestuurde informatie onderscheppen. Het is zeer moeilijk een wifi-netwerk op een openbare plaats veilig te houden. Toch rijst bij ons de vraag of er geen mogelijkheid is het netwerk te beveiligen met een wachtwoord om de gegeerde gegevens van de leerlingen te waarborgen.

Al bij al zijn we niet overtuigd over het bereiken van de verschillende doelen. Leerkrachten gebruiken de laptops vaak als een bijkomend leerinstrument, waardoor het gewicht sterk toeneemt. Op de momenten dat het als vervanging van gsm’s dient, kunnen we wel blij zijn met de grote ergonomische voordelen van een notebook. We stellen ons tevens de vraag of een fragiele pc geen bijkomende gevarenfactor is. Desalniettemin is het project nog in volle ontwikkeling en wachten we geduldig verdere vorderingen af. 

Dit was nu het verhaal vanuit ons standpunt, maar we zijn erg benieuwd naar de reactie hierop van de horrorsroom, met name meneer Roggemans. Neem binnenkort zeker eens een kijkje op onze website om het interview te lezen.


Geschreven door

Bernd Calders

Bastian Geibel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.