Laat facebook aub niet sterven

Nooit had ik gedacht te moeten toegeven dat het Facebookgebruik bij de jeugd problematische vormen zou aannemen. Maar toch, nu ik het einde van mijn middelbare carrière nader en de wijsheid stilaan tot mij doordringt, besef ik dat de relatie tussen facebook en jongeren uit de hand loopt. Die drastische daling merken wij althans binnen de organisatie van Reada en Schoolrock. Een voorgaand artikel doet reeds de gevaren van het internet en Facebook uit de doeken. Hierin wordt het hebben van een facebookprofiel stevig in vraag gesteld. En juist om die reden willen wij jullie een laatste keer overtuigen om Facebook opnieuw leven in te blazen, want het is een zeer handig communicatiemiddel.

Waarom hebben de jongere jaren van onze school dan geen facebookprofiel, ondanks de vele voordelen die we later zullen bespreken? Allereerst stellen vele ouders hun veto en daar kunnen wij als schoolkrant natuurlijk weinig tegen inbrengen. De ouders blijven verantwoordelijk over hun minderjarige kinderen en hebben in die zin het laatste woord. Ze vinden Facebook gevaarlijk voor hun jongeren omwille van zijn beruchte reputatie. Ouders vrezen voor ongepaste foto’s die op de tijdlijnen van hun kinderen zouden verschijnen of die ze zelf zonder nadenken zouden posten, maar ze vrezen ook evengoed voor hackers en cyberpesten. Ze weten echter niet dat Facebook net zoals Instagram -wat ze vaak wel toelaten- goed beveiligd kan worden. Je kan eenvoudig instellen wie je posts kan zien en er zelfs voor zorgen dat je profiel volledig onzichtbaar wordt voor niet-vrienden. Tegenwoordig heeft het merendeel van de jongeren wel een account op Instagram, evengoed eigendom van Facebook inc., en op die manier is het misschien een beetje contradictorisch dat ouders dat wel toelaten en Facebook niet aangezien dat toch onder dezelfde noemer valt.

Natuurlijk kunnen wij tegen het argument dat sociale media tijdrovend is niet veel inbrengen. Nochtans, als we Facebook als de nieuwe mail beschouwen, is het niet gek dat je af en toe nieuwe meldingen bekijkt. Hierbij schuilt alleen het gevaar voor afleiding, maar heb je dat ook niet in je mailbox wanneer je ingeschreven bent voor nieuwsbrieven van winkels, sites en andere verleiders? In een fractie van een seconde kan je dergelijke sites openklikken en is de afleiding toegeslagen.

Helaas is Facebook niet langer de norm wat sociale media betreft. Sterker nog, het hebben van een Facebookprofiel is zo mogelijk nog minder cool dan pakweg een e-mailadres of een account op Pinterest. Die houding ten opzichte van dit sociaal medium wint in de tweede graad aan populariteit. De leerlingen van de derde graad op onze school zijn nog wel actieve gebruikers, maar vanaf het vierde jaar beginnen de meesten af te haken. Zij hebben dikwijls nog wel Messenger, de chatfunctie van Facebook, en zijn vooral actief op Instagram waarop ze ook foto’s en filmpjes kunnen posten en in contact kunnen blijven met hun vrienden. Vergis u niet, want deze verschuiving heeft weldegelijk verregaande organisatorische en communicatieve gevolgen.

Facebook heeft niet louter de functie van communicatiemiddel, maar heeft in de loop der jaren ook  features ontwikkeld om afspraken te vergemakkelijken. Zo bestaat er sinds een aantal jaren de applicatie Local, die volledig op evenementen is gericht. Via een gesofisticeerd algoritme is de app in staat in te schatten welke evenementen geschikt zijn voor jou. Dit kan gebeuren op basis van jouw interesse voor afgelopen evenementen, op basis van je locatie of vrienden die daarin eveneens geïnteresseerd zijn. 

In de derde graad is Facebook voor elke geëngageerde leerling een must-have. Immers, zo goed als alle communicatie van het Schoolrock comité en Reada verloopt via dit medium. Bovendien is het hebben van een jaargroep op Facebook haast noodzakelijk. Beslissingen en nieuwtjes omtrent eindejaarstruien, de laatste 100 dagen of andere zaken worden hierin medegedeeld. Zo worden er in die groepen berichten geplaatst, maar in tegenstelling tot een Messengergroep zorgen de reacties niet voor chaos. De oorspronkelijke oproep blijft nog duidelijk zichtbaar.

Daarnaast verwittigt Facebook jou als één van jouw vrienden verjaart. Een gelukkige verjaardag wensen, kan perfect door een berichtje te plaatsen op zijn/haar/x tijdlijn of naar de betreffende een persoonlijke wens te sturen via Messenger. Het hebben van een Facebookprofiel maakt de verjaardagskalender immers overbodig.

Facebook is dus niet langer een sociaal medium waar ontspanning en het delen van je leven centraal staat. Die functie is echter overgenomen door Instagram. Facebook wil in de komende jaren dan ook evolueren naar een communicatiemiddel zoals mail. Toch mogen we het verleden van Facebook niet uit het oog verliezen, want het heeft voor veel kwaad gezorgd. Met dat in het achterhoofd willen wij  graag een laatste maal onze mede-Ritanen overtuigen om een Facebookprofiel aan te maken. Het is gewoon handig, meer niet. Bovendien mis je het een en het ander, wanneer je beseft dat veel communicatie binnen dit medium verloopt en dat jij geen lid bent. Overweeg het dus een laatste maal, vooraleer de Facebookkaars volledig uitgebrand is.


Geschreven door

[tooltip tip=”Lola heeft iets met stoelen.”]Lola Ruyters[/tooltip]


Geschreven door

[tooltip tip=”Jade eet graag eiersla en kip-curry.”]Jade Willaert[/tooltip]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.