Een Appeltje voor de dorst

Op 21 maart kondigde Apple fier zijn nieuwste iPhone aan. Twee keer per jaar doet de techgigant de nieuwste variant van zijn smartphone uit de doeken. Toen we de iPhone SE voor het eerst te zien kregen, leek die wel verrassend veel op die van vorig jaar. Is Apple’s innovatiemolen stilaan aan het vastlopen?

Van klein naar groot … en weer terug

Zoals elk jaar gaat de onthulling van de iPhone gepaard met een immense persdrukte. Maanden op voorhand wordt al gespeculeerd naar de details van het nieuwe toestel. Zal hij groter zijn of net kleiner? Welke technologische snufjes zullen erin verscholen zitten? De gekste geruchten doen de ronde. Als het grote, gehypete moment daar dan is, gaat er een shock door de zaal. De iPhone SE ziet er exact hetzelfde uit als de iPhone 5. Na jaren van upsizing binnen de smartphonewereld, keert Apple terug op zijn stappen. Sinds 2007 is de iPhone van 3,5 inch uitgerokken tot 5,5 inch bij het grootste model, de iPhone 6 Plus. Nu lijkt Apple echter tot het besef te zijn gekomen dat bigger niet altijd better is en keren ze terug naar het 4 inch formaat van 2012.

iPhone-Size-Comparison-Chart2-640x377

Neemt Apple hiermee de andere smartphone-producenten op sleeptouw en start ze een less is more revolutie? Of is het de zoveelste minimale aanpassing om de verkoopcijfers van de iPhone hoog te houden?

Vernieuwd, niet nieuw

Het is opvallend hoe weinig de iPhone echt is veranderd de afgelopen 9 jaar. Hij is wat slanker en sexyer geworden, werkt een pak sneller en is in allerlei hippe kleurtjes te verkrijgen. In essentie echter is de iPhone nog steeds exact hetzelfde als Steve Jobs’ uitvinding in 2007. Is met het heengaan van Jobs de drang naar innovatie vervlogen? Want als we gaan kijken bij een andere tak van de verkoop van de techreus uit Cupertino, dan zien we ook bij de iPads hetzelfde verhaal. Ze worden groter, dunner en sneller. Laatst kwam Apple op de proppen met de iPad Pro, die even groot is als je computerscherm. Toch verschilt hij nu net enkel in schermgrootte van vorige iPads. Hoewel Apple altijd een hype weet te creëren rond zijn nieuwste uitgave, verandert er keer op keer bijster weinig.

Het jongste broertje van de Macbook werd deze keer 12 inch, adembenemend dun en had maar 1 poort, een USB Type-C poort, die verre van courant is en je er dus toe dwingt allerlei connectors te kopen. Het lijkt wel of ze elk jaar eens aan het rad van fortuin draaien om te zien hoeveel inch hun volgend product zal meten en hoeveel dunner het ditmaal zal zijn.

Ook die enkele USB poort is geen toeval. Apple is een pers die de portefeuilles van consumenten uitknijpt. Het is niet toevallig dat toestellen na twee jaar merkbaar trager worden. Dat heeft niet enkel met slijtage te maken. Er lopen al talloze rechtzaken tegen het bedrijf, waarin wordt beweerd dat Apple oudere apparaten vertraagt bij een nieuwe release. Zo voedt het bedrijf mee de verslindende en vervuilende consumptiemaatschappij. Bij het ontwerpen van de iPhone 5 kwam Apple op het idee een kleinere connector te maken. Dat verplichte consumenten niet enkel een nieuwe laadkabel te kopen, ook heel de audio-industrie moest zijn gamma docking stations vernieuwen. Wat er met die oude docking stations is gebeurd: geen haan die ernaar kraait.

Apple blijft echter wel innoveren. In 2011 begon het te dromen van een polscomputertje. Nu ligt het in de rekken als de ietwat voorspelbare ‘Apple Watch’, een slim horloge dat je voor $299 rond je pols kan binden. Apple kan zich permitteren de beste ingenieurs en designers in dienst te nemen en er zal dus keer op keer wel iets nieuws worden uitgegeven. Toch kunnen we ons de vraag stellen waartoe dat alles moet leiden.

Liam

Vele consumenten laten zich maar al te graag inpakken door de verkoopstrucs van de Amerikaanse techgigant en kopen elk jaar de nieuwste versie van de iPhone. Ze kochten in 2012 de iPhone 5 (4 inch), in 2014 de iPhone 6 (5,5 inch) en kopen nu de iPhone SE (terug 4 inch). Dit zorgt voor een immense afvalhoop van toxische materialen, die vaak in lage loon landen uit elkaar worden gehaald. Apple heeft echter wel een groots recyclageprogramma op poten gezet. Het droomt van een circulaire economie, waarin het nieuwe iPhone’s kan maken met de gerecycleerde restanten van oudere modellen. Daarom investeerde het in een robot genaamd Liam, die volautomatisch iPhone’s uit elkaar haalt.

Hoewel Apple de consumptiemaatschappij voedt met een jaarlijks nieuw model, spant het zich toch in om de sporen hiervan te minimaliseren. Het investeert iets minder dan een miljard dollar in een zonnepanelenpark om zijn filialen van hernieuwbare energie te voorzien. Het wil een voorbeeld zijn voor andere bedrijven om mee te werken aan een gezondere planeet. Of komt het hen economisch gewoon beter uit?

40 years and counting

18kz0k26fq1pujpgApple bestaat al veel langer dan de iPhone of de iPod. Het begon in 1976 met de ontwikkeling van een eerste personal computer, de Apple I. Later vestigde het zich in de markt als pionier van de computerbedrijven door te experimenteren met de grafische interface zoals wij hem nu kennen, met uitrolmenu’s en het bureaublad. In 1990 startte het met de verkoop van draagbare computers. De basis voor de nu alomtegenwoordige Macbook was gelegd. Pas in 2007, bij de lancering van de iPhone, werd Apple de gigant die het nu is. Die lancering zorgde immers voor een immense schokgolf in de mobiele telefonie en daar is tot op vandaag nog het effect van te zien. Apple bestaat nu 40 jaar. Heeft het te kampen met een midlifecrisis?

 

Apple mag dan wel in herhaling vallen door steeds nagenoeg hetzelfde product te verkopen, toch slagen ze er keer op keer in hun verkoop draaiende te houden. Bovendien denken ze aan de toekomst en investeren ze in veelbelovende initiatieven. Maar dat is niet alles: innoveren is immers een voortdurende strijd. Zelfs voor een gigantisch bedrijf als Apple ligt de toekomst niet zomaar voor het rapen: als het immers zelfs maar even op zijn lauweren rust, staat er ongetwijfeld een andere techreus klaar die hen maar al te graag opslokt. Het is hoog tijd voor Apple om een grondige vernieuwing door te voeren. Want enkel en alleen diegene die zich aanpast aan zijn omgeving zal overleven, vooral op de onverbiddelijke en snel veranderende technologische markt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.