Klimaatrapport Sint-Rita

Deze keer zijn het de leerlingen die de school een rapport geven. Zouden er enkele onvoldoendes tussenzitten?

Het klimaat is tegenwoordig een vaste waarde in de media. Dat is onze Readactie zeker niet ontgaan en we besloten eens te kijken hoe het met de ecologie op onze school is gesteld.                                                

Dat Sint-Rita veelvuldig documenten kopieert is geen geheim meer: de directie betaalde in 2018 zo’n 17.140 euro aan papier. Helaas is dat zelfs geen gerecycled papier. Dat zou schadelijk zijn voor de kopieerapparaten door de hoeveelheid stof die er dan vrijkomt. Naast die enorme hoeveelheid kopieën worden er aan het begin van het schooljaar dikke cursussen van de uitgeverij uitgedeeld. Leerkrachten hebben én een gekochte, hippe cursus én hun zelfgemaakte cursus ter beschikking. Ze gebruiken vaak oftewel hun eigen materiaal oftewel de cursus van de uitgeverij. Eén van die twee wordt daardoor amper gebruikt en dit zorgt alleen voor extra gewicht en geldverspilling. Gelukkig heeft de school dit ook ingezien en zullen leerkrachten binnenkort moeten kiezen tussen hun eigen documenten of de schriften van de uitgeverij.

Daarnaast was het 12 februari Dikketruiendag: naar alle verwachtingen zou men de verwarming enkele graden lager zetten en een dikke trui aandoen. Nochtans was het die dag even warm op Sint-Rita als op andere dagen. Als we de algemene directeur daarmee confronteren, vertelt hij dat het juist meer energie zou kosten om de verwarming één dag lager te zetten: radiatoren wekken nog meer energie op tijdens het veranderen van temperatuur en omdat de gebouwen op onze school niet allemaal even goed geïsoleerd zijn, gaat de opgewekte energie verloren wat pure verspilling is. Een mogelijke oplossing is het verlagen van de standaard temperatuur van 19°C naar bijvoorbeeld 17°C. Zelfs één graad kan al het verschil maken! Een groter verschil kunnen we maken met het gebruik van groene energie, iets waar zowat iedereen op zit te wachten. Het geduld van onze Ritanen wordt rijkelijk beloond, want met een brede lach kunnen we aankondigen dat de school druk bezig is met de plannen voor zonnepanelen en investeringen in zuinigere verwarmingsketels. Ondertussen kunnen wij, leerlingen en leerkrachten, tijdens de lessen controleren of de ramen niet open staan terwijl de verwarming op volle kracht draait.

Wat doen we nu eigenlijk wel goed? Milieuvriendelijk naar school komen bijvoorbeeld: het merendeel van de leerlingen komt met de fiets of met het openbaar vervoer naar school. Ook is er altijd een delegatie die Sint-Rita elke donderdag vertegenwoordigt in Brussel! De leerlingen van de eerste graad zijn zelfs zo geëngageerd dat ze besloten een eigen klimaatmars te houden die na de paasvakantie elke donderdag doorgaat.

Het initiatief van de leerkrachten mogen we ook niet vergeten! Zij fietsten afgelopen jaar namelijk zo’n 168 124 kilometer, goed voor het uitsparen van 21 351 kilogram koolstofdioxide (en een vergoeding van de Vlaamse overheid). De Klimaatklap, een samenkomst van leerlingen en leerkrachten die bekeken wat Sint-Rita kan doen voor het klimaat, trok de aandacht van heel wat mensen.

We kunnen uit deze feiten afleiden dat Sint-Rita nog wat werk voor de boeg heeft, maar dat er wel al stappen gezet worden naar een klimaatvriendelijke omgeving. De school heeft bijvoorbeeld nog wat werk aan het isoleren van de oude schoolgebouwen en het plaatsen van led-lampen die minder gebruiken dan gewone spaarlampen. Dit zijn slechts enkele suggesties. Heb jij misschien nog een idee om de school klimaatvriendelijker te maken? Laat het weten!

 


Geschreven door

Noure Akki

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.