Luistertip: Zet een koptelefoon op, ga op bed liggen, maak het donker.
Boudewijn Cox: Onyx
Onyx is een hedendaags werk en geschreven door Boudewijn Cox die in tegenstelling tot de andere componisten in deze lijst nog leeft. Hij werd geboren in Nederland in 1965 en verhuisde later naar België. Hij studeerde gitaar, kamermuziek, harmonie, contrapunt, fuga en compositie in Leuven aan het Lemmensinstituut. Hij won verscheidene prijzen. Bekendheid verwierf hij toen in 1999 zijn pianowerk Prelude als plichtwerk in de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd werd uitgevoerd. Onyx kreeg in Wenen een Highly Special Commendation in de Vienna Modern Master’s 6th International Orchestral Recording Award Competition van 1997. Het werk is opgenomen door het Moravisch Symfonisch Orkest met als dirigent Toshi Shomada. Het tweede deel dat ik gekozen heb om aan te raden is toegankelijker dan het eerste. Ik vind het zelf echt prachtig en het illustreert dat hedendaagse klassieke muziek niet onbegrijpelijk moet zijn. Het duurt niet lang en zit vol emotie. Natuurlijk ben ik bevooroordeeld: Boudewijn Cox is namelijk mijn vader. Ik zou dus zeggen, luister er eens naar en oordeel zelf: heb ik gelijk of niet?
Boudewijn Cox: Onyx deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=5j6-YJDsGQw
Johannes Brahms: Pianoconcerto 2
Johannes Brahms werd geboren in 1833 in een arme wijk in Hamburg. Zijn vader was een muzikant die zijn geld verdiende door in verschillende tweederangsorkesten te spelen. Johannes zelf wilde dolgraag piano leren spelen. Zijn ouders lieten dat toe en zorgden voor de lessen, maar er was geen geld om een piano te kopen. De eerste jaren oefende hij overal waar hij een piano kon vinden. Om zijn gezin financieel te steunen moest hij rond zijn dertiende populaire muziek spelen in kroegen en bordelen. Toen hij vijftien jaar was, begon hij te componeren. Een paar jaar later maakte hij zijn eerste concerttournee door Duitsland waarop hij Schumann leerde kennen en bevriend werd met de oudere componist en diens vrouw. Schumann was zo onder de indruk van Brahms’ muziek dat hij hem overal waar hij kon aanprees. Zo raakte Brahms bekend. Na de mislukte zelfmoordpoging van Schumann onderbrak Brahms zijn reizen door Duitsland om het gezin van zijn vriend te ondersteunen. De rest van zijn leven bleef hij zeer goed bevriend met Clara Schumann. Brahms voelde zich altijd meer aangetrokken tot de klassieke componisten en vooral voor Bach had hij een grote waardering. Daardoor werd hij door zijn tijdgenoten soms bestempeld als conservatief. Hoewel hij veel respect had voor de “moderne” componisten Liszt, Wagner en Bruckner, stonden hun muzikale ideeën vaak lijnrecht tegenover de zijne. Hij kreeg de opmerking dat hij altijd zeer symfonisch schreef. Zo ook zijn pianoconcerto’s: hij schreef er twee in totaal met tussen de eerste en de tweede een periode van zo’n twintig jaar. Het tweede begint met een prachtige hoornsolo in het eerste deel en prachtige cellosolo in het derde deel. Ik vind het een van de mooiste stukken die ik ooit al gehoord heb. Het wordt gespeeld door Leon Fleisher (1928-2020) een pianist die bekendstaat voor zijn interpretaties van Beethoven en Brahms. In 1952 won hij de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano. Het was de tweede editie voor piano en de eerste na de Tweede Wereldoorlog. Hij won de wedstrijd waarbij hij het eerste pianoconcerto van Brahms uitvoerde als keuzewerk. Een paar jaar later nam Fleisher beide concerto’s op met het Cleveland Symphony Orchestra onder leiding van George Szell. Een paar jaar na de opnames raakte de pianist het gebruik van zijn rechterhand kwijt. Gelukkig lukte het hem om met massages zijn hand terug te genezen zodat hij terug met beide handen kon spelen. Hij speelt het prachtige werk met enorm veel emotie en neemt zijn tijd om de muziek echt tot zijn recht te laten komen. Ik weet dat het stuk lang duurt, maar het is een echt meesterwerk uitgevoerd door een legendarische pianist.
Brahms: pianoconcerto 2
Deel 3 Andante: Piano Concerto No. 2 in B-Flat Major, Op. 83: III. Andante
Volledig: Brahms: Piano Concerto No. 2, Fleisher & Szell (1962) ブラームス ピアノ協奏曲第2番 フライシャー&セル
Met deze twee stukken geef ik het startschot voor de Muzikale Maandagen! De playlists vind je op YouTube en worden elke week aangevuld door onze ijverige readactie. Veel luisterplezier!
Geschreven door
[tooltip tip=” “]Ymke Cox[/tooltip]