Uitstappen derde graad

Elk leerjaar heeft een aantal excursies per jaar, waarbij de ene excursie al wat meer in het teken staat van school dan de andere. Wanneer men op de opendeurdag de werking van de school voorstelt, zullen er gegarandeerd ook al heel wat oogjes gaan blinken wanneer ze een glimp opvangen van de excursies die hen later te wachten staan. Maar onlangs zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd waar niet iedereen zo blij mee is. READA ging langs bij mevrouw Bresseleers, directrice van de derde graad, om te vragen naar de reden van deze prominente wijzigingen en welke alternatieven er dan voor in de plaats zijn gekomen.

 

Waarom is de uitstap naar Amsterdam voor het vijfde middelbaar geschrapt?

 

Dit komt omdat het in de stad zelf moeilijker werd: niet alleen naar ons als school toe, maar naar toeristen in het algemeen. De stad probeert namelijk toeristen een beetje te weren, waardoor het moeilijker is geworden om als groep op aangename wijze door de stad te gaan. Ook in het korps van organiserende leerkrachten zelf waren er mensen die nog jaren naar Amsterdam zouden kunnen gaan, maar er waren ook collega’s die zeiden dat het misschien wel eens tijd werd voor iets anders. De busrit is bovendien vrij lang en we hebben ook al problemen ondervonden met buschauffeurs die de stad niet echt eigen zijn en op die manier heel wat tijd verloren bij het ophalen en afzetten. Daarbovenop komt ook nog eens de coronaperiode, waardoor het sowieso al niet mogelijk was en waardoor we daarna creatief moesten gaan nadenken. De reden dat er vorig jaar niet voor Amsterdam gekozen is, is omdat er tot aan de paasvakantie geen buitenlandse trips gemaakt mochten worden en voor een organisatie van zulk formaat kan niet alles op één dag voorbereid worden. Voor de vijfdejaars van vorig jaar is er dan besloten om naar Brussel te gaan omdat zij die uitstap het jaar daarvoor ook gemist hadden door corona en er al een format bestond, wat zorgde voor een win-winsituatie voor zowel leerkrachten als leerlingen. Daardoor kon het plan ook snel op tafel gelegd worden. Na lang beraad is er uiteindelijk beslist om dit jaar naar Den Haag te gaan, een andere stad in Nederland. Men moet bij zo’n excursies natuurlijk ook kijken naar o.a. modaliteiten zoals de planning en prijs, waardoor er dus wel heel wat voorbereiding aan voorafgaat. Ook de kosten-batenanalyse is een belangrijk aspect waar we meer aandacht aan willen besteden voor een deel van de leerlingen. Bussen zijn altijd al een kostelijke bedoeling geweest, maar omwille van corona zijn er ook veel buschauffeurs die gestopt zijn omdat ze geen werk meer hadden: dit levert momenteel heel wat openstaande vacatures op bij busmaatschappijen waardoor de prijs nog meer naar boven geduwd wordt. Het openbaar vervoer is ook ontzettend duur en helaas niet altijd betrouwbaar, al vind ik het wel belangrijk dat ook iedereen hiermee leert reizen. In Den Haag is er zeker een ruim aanbod, maar ook deze excursie zal weer geëvalueerd worden en hopelijk ook weer voor op z’n minst enkele jaren kunnen meedraaien.

 

Vroeger gingen we steeds op eindejaarsreis naar Rome. Waarom is er dan beslist om dit niet verder te zetten?

 

Zelf ben ik heel lang samen met meneer Lambert en mevrouw Van Duffel het organiserende orgaan geweest. De laatste jaren merkten we als grote groep, omdat we soms in Ladispoli of zelfs nog verder weg logeerden en niet in Rome zelf, dat we heel veel busverplaatsingen hadden. Dit is wel jammer omdat je op die manier de bruisende sfeer niet echt voelt. Dan moesten we met vijf à zes bussen ons verplaatsen, wat een heel strakke organisatie is: dat was wel fijn maar zat ook op z’n limieten. Ook voor corona was er dus al het plan om de groep te gaan opsplitsen. Hier zijn dan met de jaarteams en leerkrachten heel wat discussies overgegaan: laten we een lus doen, is er een gemeenschappelijk moment of niet,… We namen ook het vliegtuig naar Rome, maar helaas hebben we in het verleden al heel wat meegemaakt: 22 maart was ook nog maar gisteren. Met zo’n groep vliegen brengt ook wel heel wat andere zaken met zich mee: zo heb je het milieu-aspect waar we zeker ook niet ongevoelig voor moeten zijn. Een ander prominent nadeel is ook dat je niet wendbaar bent. Als er iets op reis gebeurt, kan je niet zomaar zeggen dat we allemaal meteen terugkeren. Er is dan in de jaarteams – de vergaderingen van de leerkrachten van de derde graad – het idee gekomen om verschillende bestemmingen in te richten. We waren daarover in onderhandeling met het reisbureau. Er zijn vergaderingen met de hele derde graad waarin als er een extra bestemming in oogschouwing genomen moet worden voor volgend schooljaar, dat dan moet landen. Vorig jaar was dat zelfs voor de paasvakantie nog niet helemaal het geval, omdat er toen nog een heel aantal bestemmingen onduidelijk waren. We zaten toen immers nog met coronapassen. Vorig schooljaar werd dan in september duidelijk dat er misschien toch iets georganiseerd ging kunnen worden, maar we gingen de periode wel moeten verleggen. Pas in december werd dan echt duidelijk dat het mogelijk was om naar bepaalde bestemmingen te gaan. Toen is er geopteerd voor drie bestemmingen en een fietsreis. Die bestemmingen waren toen Toscane, Praag en Berlijn, maar jammer genoeg kozen maar vier leerlingen voor Berlijn. We hebben hen dus een andere keuze kunnen geven. Toen is in de leerkrachtengroep beslist om, om het volgend schooljaar qua organisatie en dergelijke wat draagbaar te maken voor iedereen, de combo opnieuw te nemen. De reizen waren immers in elkaar gestoken. Rome was geen optie meer wegens te duur, volzet, enzovoort. Er is ook de beslissing genomen om een busreis te doen en Rome is wel ver. Er zijn veel scholen die dat doen, maar dit zit natuurlijk wel mee in de verplaatsing. Er is toen geopteerd om de drie terug aan te bieden en dan is er eind vorig schooljaar wel vraag gekomen vanuit de Griekse afdeling en mevrouw Op De Beeck om Griekenland eens te bekijken. Toen heeft het reisbureau eigenlijk al aangegeven dat ze het wilden bekijken als een optie, maar dat het niet binnen het richtbudget zat dat we met het reisbureau hadden afgesproken. Dezelfde vraag is in september nog eens gekomen en dan heb ik nog een andere offerte gekregen, maar wij zitten in een lagere prijscategorie, dus dat ging niet. Zelfs de offerte die is binnengebracht aan mij via een ander reisbureau rekende niets aan voor plaatselijke ritten, toeristentaks, enzovoort en dan zit je direct boven het budget. Dus dat is wel moeilijk: Hoe vind je een bestemming of meerdere bestemmingen die zo veel mogelijk mensen aanspreken, maar die tegelijkertijd ook wel schappelijk en interessant te houden zijn voor de begeleiding? Dus ik sluit niet uit dat Rome ooit nog eens terug in komt, maar op dit moment is dat een hele dure bestemming. We hebben nu twee jaar op rij Toscane en dan zullen we bekijken wat en hoe.  In de vroegere formule zaten leerlingen uiteindelijk ook maar tweeënhalve dag echt in Rome. Er was de transfer vooraleer je geïnstalleerd was enzovoort. Natuurlijk is het wel een fantastische stad. Dit is een beetje het verhaal erachter.

 

Zijn er dan ook redenen waarom er gekozen is voor Praag?

 

Eigenlijk is dat mede gerekend op de expertise van het reisbureau. We hebben aangegeven dat we cultuur en natuur/beweging wilden en dat zit zowel in het Praagprogramma als in het Toscaneprogramma. Vorig jaar is de fietstocht er wat gekomen als alternatief voor een aantal leerlingen die niet naar het buitenland konden gaan omwille van de coronapas enzovoort. Dit hoefde niet maar we hadden gemerkt dat een aantal mensen dat zo hadden gekozen, maar ook waren er wel een paar leerlingen die niet met die grote groep wilden meegaan. Dit jaar zit daar toch nog wel een stad aan vast, want ze fietsen dan naar Parijs en zullen ook wel een paar dagen daar blijven. Volgens mij is dat een heel leuke formule. Ik heb altijd gedacht dat er wel meer mensen dit gingen doen, maar het is niet zo’n grote groep, het is ook echter geen heel kleine groep. Dit was een beetje in samenspraak: Wat biedt een reisbureau aan? en Waar wil de leerkrachtengroep zich achter schuiven? Ik weet dat er nu ook wel veel collega’s zijn die interesse hebben voor Berlijn, maar ik denk dat, als je wil dat Berlijn het haalt, je Praag eruit zal moeten halen. Die twee opties lijken te veel op elkaar of ze kennen Berlijn niet voldoende of denken te veel aan de wereldoorlogen. Dat is een beetje de opdracht die je geeft aan een reisbureau en wat je in je portefeuille wil hebben en aanbieden. Als we zouden zeggen dat we naar Ljubljana willen, moeten we ons ook afvragen of we veel dagen onderweg gaan zijn en of het reisbureau daar contactpersonen heeft. De vrouw van het reisbureau waar we mee werken, werken we al heel veel jaren mee samen. Natuurlijk moet je soms ook wel heel snel in vertrouwen beslissingen nemen.

 

Waarom gaan wij dan pas na de paasvakantie op eindejaarsreis? Is dat ook omwille van financiële redenen?

 

Vorig jaar was dat beslist, omdat we pas  op 1 september, eigenlijk maar december beslist hadden en omdat we toen ook niet wisten wat er tot de paasvakantie ging gebeuren, aangezien  het nog onzeker was met corona. Dan hebben we geopteerd voor na de paasvakantie, omdat het dan mooier weer is. We hebben al heel mooi weer gehad op eindejaarsreis in de paasvakantie, maar ook al heel koud, nat weer en dan is dat wel wat jammer. Rome ziet er dan ook niet meer zo mooi uit. Er zijn ook wel nog andere scholen die hun eindejaarsreis na de paasvakantie doen, dus we zijn niet alleen. Het reisbureau had ooit voorgesteld om in oktober of november te gaan, omdat de prijs dan heel goed is en het in Italië nog mooi weer is, maar wij vonden dat het dan niet echt een eindejaarsreis. Dit zijn allerlei factoren die meespelen in hoe het gegroeid is.

 

Waarom is er besloten om met de bus naar Toscane en Praag te gaan?

 

De bestemmingen zijn nog altijd minder ver dan Rome. Die bus heeft te maken met de beslissing een aantal jaar geleden om niet meer in dat vliegtuigverhaal te stappen, omdat dat heel duur is en je er niet wendbaar mee bent. Nu kan de bus rechtsomkeer maken en terugkeren en er waren best ook wel wat collega’s die een probleem hadden met dat vliegen en of het nog wel verantwoord was. We hebben ook nooit, ik weet wel dat er scholen zijn die dat doen, met low-cost maatschappijen gevlogen enerzijds omdat je je er wel ethische vragen bij kan stellen, maar als je met zo’n grote groep gaat, en dat hebben we in het verleden wel gemerkt, is het heel belangrijk dat je een goede verzekering kan afsluiten. Als je bijvoorbeeld met Ryanair vliegt, halen die ergens hun geld voor die goedkope tickets en dat heb je dan met die grotere maatschappijen niet. Het is ook een sector die onder druk staat, want de afgelopen jaren zijn er ook een heel aantal vliegmaatschappijen failliet gegaan. We hebben ook wel goede ervaringen met repatriëringen van zieke leerlingen en ik denk dat zo’n low-cost maatschappij dat niet kan bieden.

 

Hopelijk heeft dit artikel ervoor gezorgd dat jullie beter op de hoogte zijn over de reden van deze aanpassingen en ontstaat er zo ook meer begrip over deze beslissingen. Op die manier weten ook de leerlingen van de tweede en eerste graad welke excursies hen nog te wachten staan.


Geschreven door

[tooltip tip=” “]Marie Stockman[/tooltip]
[tooltip tip=” “]Clara Hoornaert[/tooltip]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.