Diversiteit in Actie : Gesprek met werkgroep Diversiteit


Diversiteit! Een woord dat je de afgelopen jaren onwaarschijnlijk al hebt gehoord in de media. Maar wat is dat eigenlijk en hoe ga je ermee om? De redactie van Reada vroeg het aan Cynthia, Maia en Christina; leerlingen uit de werkgroep Diversiteit. Samen met mevrouw Emmerechts organiseren ze activiteiten rond dit onderwerp bij ons op school.

 

Wie zijn jullie ?

Cynthia : Wij zijn dus groep Diversiteit en wij willen graag diversiteit bespreekbaar maken en laten zien op onze school omdat wij vonden dat er niet echt veel rond gedaan werd. Dus wij namen het heft in eigen handen. 

 

Wie is er zowat betrokken ?

Cynthia : Iedereen mag meedoen, dat is ons ding. Wij zijn altijd op zoek naar mensen, want hoe meer mensen hoe meer leuke ideeën er zijn in onze groep.

 

Vanwaar kunnen de leerlingen jullie herkennen, omdat jullie dit toch wel al even doen?

Christina : Culture Day! Het is een dag waar iedereen zijn eigen cultuur kan meenemen naar school. Zowel dit jaar als vorig jaar was het succesvol en daardoor kwamen er veel leerlingen in contact met diverse culturen. Van daar zullen de leerlingen ons dan ook kennen.

 

En zijn er nog andere zaken waar jullie werkgroep zich mee bezighoudt ?

Maia : Wij hebben Paars Today georganiseerd, de bake-sales op de speelplaats van de derde graad en we hebben de MOVO-dagen ingericht.

 

De MOVO-dagen ingericht ? Hoe gaan jullie dan aan de slag ?

Maia : Wij proberen mensen te vinden om workshops te geven en dan bedenken we nog andere dingen zoals films kijken. Activiteiten die we belangrijk vinden maar die ook interessant zijn voor de leerlingen.

 

Emmerechts : Het is inderdaad dat ik vooral met jullie het concept bespreek dat leerkrachten in een werkgroep voor ogen hebben.Ik vraag dan inderdaad jullie input en jullie komen dat met heel veel ideeën af. Vorig jaar zijn in de eerste graad heel wat workshops afgekomen van mensen die jullie kende. Bijvoorbeeld de nicht van Maia. Zij heeft een workshop Arabisch gegeven.

 

Wat is de aanleiding van het project ?

 

Emmerechts : De aanleiding van het project was dat wij als school voor de eerste keer een paar jaar geleden, vlak na corona, hebben gezegd dat het project van de mondiale vorming in het teken van diversiteit moest staan. Daar heeft een groep leerlingen op gereageerd en gezegd : ”We vinden het keigoed dat er eindelijk iets rond gebeurt, want dit is iets wat we missen op school. Maar we willen eigenlijk onze mening geven over wat nog altijd ontbreekt, maar we moeten hierin verder gaan.” Toen ben ik met hen in gesprek gegaan en heb ik met hen besproken: Hoe zien jullie het dan en wat zijn de noden van onze school?. Zij zijn dan met het idee gekomen om een werkgroep op te richten vanuit de leerlingen want het zijn de leerlingen die het beste weten : deze dingen moeten vanuit de leerlingen moeten komen. 

 

Dan is het nieuws eigenlijk mond op mond gegaan en een van de eerste die is komen opdagen, waar ik toen nog van had gehoord, was Christina. Die stond ineens voor de deur en zei meteen dat ze dit graag wilde doen. Zo zijn heel gemotiveerde leerlingen samengekomen en hebben zij besloten om hier uitleg over te geven in de klassen en zo is dat groter en groter geworden.

 

Jullie zijn met gigantisch veel bezig zoals net vermeld maar wat jullie vooral bijbrengen aan de leerlingen en de schoolomgeving ?

(er wordt in stilte gedachte)

Cynthia : Om hun eye-field te openen?

(gegiegel van de rest)

 

Om hun leefwereld te verbreden bedoel je ?

Cynthia : Ja, om hun leefwereld te verbreden inderdaad. Er zijn veel mensen die sommige dingen gewoon niet kennen en die het misschien leuk vinden om nieuwe dingen te leren. Zo ontdek je wel nieuwe dingen en kan je in verre lijn zelf groeien als persoon.Als je snapt wat ik bedoel. We willen gewoon dat mensen in contact komen met nieuwe dingen.

 

Dus de leerlingen iets aanleren op een andere manier ?

Emmerechts : Inderdaad, om het gesprek erover te starten. Zodat iedereen recht heeft om zijn eigen mening, maar dat het bespreekbaar kan gemaakt worden. 

 

En proberen jullie geen veilige plek te creëren voor leerlingen die aanvoelen dat ze ook buiten de lijntjes vallen ?

Emmerechts : Zeker en vast, maar ik weet niet of dat altijd lukt. We zijn nog maar in onze beginschoenen, maar dat is zeker van de doelen.

Cynthia : We doen ons best.

 

Maar jullie zijn alvast goed bezig, want op Culture Day zag ik sommige leerlingen dat er met een mond vol tanden stonden. Ik denk niet dat sommige mensen beseften hoe ver het van hun bed lag.

Cynthia : Het feit dat de andere leerlingen het echt konden proeven en meemaken in plaats van erover te lezen of het ergens te zien, maakte het net iets beter volgens mij. 

Maia : Ja, door hen meer in contact te laten brengen met andere culturen, krijg je minder het gevoel dat het vreemd of anders is. Het is een manier om iedereen van andere culturen bij elkaar te brengen

 

En dan de laatste vraag : Wat is een wens die jullie hebben voor onze school ?

Christina : Dat iedereen erbij kan horen en dat mensen zich niet buitengesloten voelen door hun cultuur of religie maar dat ze er openlijk over kunnen spreken. Maar het gaat bij ons vooral om cultuur, hé?

Ja, jullie focussen inderdaad op culturele,etnische en religieuze diversiteit. Kunnen jullie in toekomst ook misschien gaan werken rond onderwerp zoals mensen met een beperking of holebis ? Want dat valt ook onder de noemer van diversiteit ? 

Christina : Precies, that’s exactly what I’m saying (met een diep sarcastische zucht).

Emmerechts : Ik vind het ook wel belangrijk om te zeggen dat er zeker in de eerste graad heel wat enthousiasme is om te werken rond het thema lgbtqia+. Het is een jonger groepje dus daarom duurt het soms wat eens dat je zichtbaarheid hebt, maar die zijn er wel mee bezig. Het is heel afhankelijk van interesses voor een bepaald thema of ze iets kunnen uitwerken. Het duurt een beetje langer, maar ze zijn er wel mee bezig. Dus dat vind ik wel positief.

 

Dus misschien is het ook een beetje jullie taak als oudere leerlingen en leerkracht om die (leerlingen van de eerste graad) ook wat te stimuleren en bij te sturen?

Cynthia : Het zijn vaak nieuwe leerlingen als die dan zien dat onze school inclusive probeert te zijn. Dat is ook wel motiverend voor hen om mee te doen. Als je denkt dat er onderwerp dat niet veel besproken is op school, zelf door Diversiteit dan kun je ons dat altijd komen zeggen en dan willen we graag, zelfs heel graag, daarrond werken. 

Emmerechts : Wij hebben zeker geen verplichtingen. Je kan aansluiten bij een bepaald project zoals Culture Day, dat is een heel populair project. Dan is ons lokaal veel voller dan anders. Maar je kan altijd binnenspringen om te horen waar we bezig zijn, ideeën pitchen als je je daar comfortabel bij voelt en het zeker ook niet verplicht om elke week te komen.

 

Laatste mededeling, vertel nog eens heel kort waar jullie zitten in middag ?

Emmerechts : B101, elke donderdagmiddag ? Vanaf 12u

Geschreven door

Anne-Sophie Mpululu Biyela

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.